Reis door het verleden: toevoeging van convenience.

06-10-2025

De markt van convenienceproducten is de afgelopen decennia enorm gegroeid. Ook voor DERO GROEP speelt deze discipline inmiddels een belangrijke rol. In onze reeks jubileumverhalen vertellen we deze keer hoe we in de convenience-industrie terecht zijn gekomen.

"Na de overname van ELTEN in 2012, groeiden onze activiteiten in de kaasindustrie zo snel dat we eigenlijk sneller moesten en wilden groeien dan realistisch mogelijk was", blikt Maro Dedel, CEO en oprichter DERO GROEP, terug. "Om onze slagkracht te vergroten en onze klanten zo volledig mogelijk te kunnen bedienen, participeerden we in 2014 in BOSGRAAF. Hun jarenlange ervaring en kennis in het bouwen van onder andere kaasperssystemen vormden een perfecte aanvulling op ons productportfolio." Een jaar later volgde volledige overname van BOSGRAAF, inclusief de huisvesting in Joure.

We hebben tegenwoordig een breed aanbod aan automatische lijnen en modules voor het samenstellen van convenience producten.

"Door de overname werd niet alleen ons kaasportfolio uitgebreid, maar werden ook de deuren geopend naar een geheel nieuwe markt", vervolgt Maro. "Die van convenience voedsel. In Joure hadden ze namelijk al producten voor deze industrie ontwikkeld. Denk daarbij aan doseermachines als eiersnijders, sausdoseurs en toevoer van brood, maar ook unieke volledig geautomatiseerde lijnen voor het samenstellen van sandwiches, kleinbrood en wraps. In combinatie met de robotkennis van DERO bood dit veel mogelijkheden en toetreding tot voor DERO tot dat moment onbekende markten. Al met al een zeer waardevolle aanvulling op ons aanbod voor de voedselindustrie, dat tot dan toe vooral gericht was op kaas en bakkerijen."

De jarenlange ervaring van BOSGRAAF in de voedselindustrie en opgebouwde kennis over hygiënisch ontwerp en slimme mechanismes konden vanaf dat moment gecombineerd worden met de expertise van DERO en ELTEN op het gebied van robotica en kaasverwerking, waardoor een krachtige mix van ideeën, slagkracht, ondernemerschap en innovatie ontstond. "Dit vormde de basis ons succes toen we samen verdergingen als DERO GROEP", legt Maro uit. "Sindsdien hebben we bestaande convenience-oplossingen doorontwikkeld en nieuwe innovaties op de markt gebracht, zoals de brood ontstapelaar, snij-unit voor wraps en kleinbrood snijmachine. Daarnaast kregen we hierdoor toegang tot de markt van maaltijdsalades, wat leidde tot ontwikkeling van hygiënische pick-en-place oplossingen zoals de sachet toevoer."

DERO GROEP FRESHPRODUCE SachetFeeder 07

De eerste sachet toevoer die we leverden.

"Wat dus eerst begon als een soort bijvangst – om het zo maar even te noemen – bij de overname van BOSGRAAF, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een belangrijk deel van ons leveringspakket", zegt Maro. “Met de overname haalden we niet alleen expertise en oplossingen voor de convenience industrie in huis, maar kregen we ook toegang tot een voor ons nieuwe markt en nieuwe klanten." Dankzij de vestiging in Joure groeide convenience uit tot een volwaardige discipline binnen DERO GROEP en nog altijd is deze locatie het kloppend hart van deze activiteiten, waar we met trots verder bouwen aan de toekomst van de voedingsindustrie.

‘Ze zijn in staat om van iets wat wij (de klant) ingewikkeld vinden een simpele klant specifieke oplossing te maken. Ze denken in oplossingen en niet in problemen...’

// M. Visser - Visser Kaashandel  //

Your question.

Heb je een vraag, opmerking of wil je graag meer informatie ontvangen? horen het graag.

Lees hier onze privacy policy.

dero groep dero drive handen werken ambacht
Our drive.

Als er iets is waar wij openlijk trots op zijn is het onze drive. We houden ervan om ons vast te bijten in uitdagingen en pas weer los te laten als het is gelukt.

dero groep logo svg bestand dia positief

Wij zijn een gedreven club aanpakkers met voor alles een oplossing. Als de oplossing niet voor de hand ligt dan bedenken we er zelf één. Want wat er ook gebeurt, we zorgen altijd dat het lukt.