Voor Plukon Food Group is innovatie van levensbelang. Als toonaangevende leverancier van o.a. gevogelte, maaltijden en salades investeren ze in vooruitstrevende technologieën ook in de toekomst succesvol te blijven. En dit is niet nieuw voor Plukon. In de jaren ‘90 had dit innovatieve bedrijf al diverse robots in bedrijf.
Plukon was één van de eerste klanten van DERO en onze relatie gaat dan ook ver terug. Al voor DERO kwam Maro Dedel, oprichter van DERO GROEP, in aanraking met Plukon. In zijn tijd bij Landré Robotics was Maro betrokken bij diverse robotprojecten voor Plukon in Wezep. Daar leverden ze gekoelde verse kipdelen voor consumenten in Nederland en Duitsland, met korte leadtimes van 8 tot 24 uur. "Wij waren één van de eersten in Europa die met robots onze ordervoorbereiding en distributie gingen automatiseren", vertelt Jaap van de Werfhorst, destijds projectmanager bij Plukon.
Het eerste project was een robotpalletiseerinstallatie, bestaande uit zes palletiseerrobots om kratten in de juiste volgorde op pallets te plaatsen en één robot voor de aanvoer van lege pallets. "Het stapelen van kratten met producten is zwaar werk en moest bovendien in een koude omgeving van 0°C worden uitgevoerd", legt Jaap uit. Daarom werd er gezocht naar een automatiseringsoplossing. Robots waren erg vooruitstrevend in die tijd, maar dat was niet de enige reden waarom Plukon voor robots koos. Jaap: "We moesten betrouwbaar kunnen blijven produceren, het mocht geen impact hebben op de productkwaliteit en ook moest het servicelevel van levering aan de klant op niveau blijven. De klant mocht niets merken van de verbouwing. Daarnaast waren de terugverdientijd, bereikbaarheid van de installatie en de mogelijkheid om bij storing handmatig verder te gaan ook belangrijk. Robots bleken de beste oplossing."
Robots palletiseren kratten met kipproducten en voeren pallets aan bij Plukon in Wezep.
Daarna volgden meer automatiseringsprojecten, waaronder inlegrobots die schaaltjes met kipproducten in kratten legden. "Deze schaaltjes werden handmatig uit kratten gehaald, gewogen en uitgeprijsd en daarna weer in dezelfde krat teruggeplaatst", ligt Jaap toe. "Wel 60 schaaltjes per minuut. Een monotone, arbeidsintensieve taak. Met snelle robots werd deze eentonige handeling geautomatiseerd, wat niet alleen de efficiëntie verhoogde maar ook kosten bespaarde." Ook werd er een depalletiseerrobot voor kratten geïnstalleerd, om kipproducten aan te voeren naar de orderpickruimte.
De beperkte ruimte, vele verschillende producten en installatie terwijl alles gewoon doorging, maakten dit uitdagende maar mooie projecten.
"De kennismaking met Jaap van de Werfhorst is zeer belangrijk geweest voor de ontwikkeling van DERO", vertelt Maro. Zo heeft Jaap zich in de beginjaren van DERO binnen Plukon hard gemaakt om revisie en onderhoudswerk aan DERO uit te besteden. "Er was een duidelijke klik", blikt Jaap terug op de samenwerking. "DERO denkt mee en ze kunnen lastige vraagstukken omzetten in relatief eenvoudige oplossingen. Daarnaast gaan ze graag een uitdaging aan en leggen ze de lat hoog." Nu, tientallen jaren later, is Plukon nog steeds klant van DERO GROEP.
Lees hier meer over Plukon.
Heb je een vraag, opmerking of wil je graag meer informatie ontvangen? horen het graag.
Lees hier onze privacy policy.
Als er iets is waar wij openlijk trots op zijn is het onze drive. We houden ervan om ons vast te bijten in uitdagingen en pas weer los te laten als het is gelukt.
Wij zijn een gedreven club aanpakkers met voor alles een oplossing. Als de oplossing niet voor de hand ligt dan bedenken we er zelf één. Want wat er ook gebeurt, we zorgen altijd dat het lukt.
Luzernestraat 77
2153 GM Nieuw-Vennep (NL)
+31 252 622500
info@dero-groep.nl