Bij Bakker Ammerlaan wordt de liefde voor het bakkersvak al 125 jaar van vader op oudste zoon doorgegeven. Inmiddels staat de vijfde generatie aan het roer. Om met de tijd mee te gaan, is robotisering onmisbaar. Jacques Ammerlaan vertelt over de samenwerking met DERO GROEP.
Jacques rolde op zijn 15e de bakkerij in en is nu, 57 jaar later, nog altijd betrokken bij het bedrijf. Op zijn 72e is hij officieel geen eigenaar meer, maar als adviseur deelt hij nog altijd graag – gevraagd en ongevraagd – zijn inzichten, zoals hij zelf zegt.
Jacques Ammerlaan voor een DERO-robot in zijn bakkerij.
"Een bakkerij is arbeidsintensief: veel productie en alles vers. Met zo’n 350 medewerkers en alleen eigen winkels bieden wij een breed assortiment – van brood en gebak tot saucijzenbroodjes en croissants", vertelt Jacques. "Automatisering is cruciaal om concurrerend te blijven. Vakmensen zijn schaars, loonkosten stijgen en onze producten moeten betaalbaar blijven om te verkopen. Efficiëntie en slimme oplossingen zijn de sleutel, en automatisering is daarbij onmisbaar."
Bakker Ammerlaan besloot dan ook al vroeg de mogelijkheden voor automatisering te onderzoeken. De samenwerking tussen Bakker Ammerlaan en DERO GROEP begon in 2002, toen de bakkerij naar een nieuw pand in Bleiswijk verhuisde. Vanuit deze bakkerij worden 32 eigen winkels van brood en banket voorzien. Jacques vertelt: "Met hulp van een adviseur keken we naar de inrichting en de mogelijkheden voor automatisering. Eerst dachten we aan een systeem met boxen en karren, maar de adviseur stelde een robot voor."
Jacques legt uit: "Het bakken van een brood duurt zo’n drie tot drieënhalf uur. Eerst wordt het deeg stevig gekneed en als bol neergelegd om rustig te rijzen. Als het deeg klaar is, rollen we het uit en geven we het die kenmerkende langwerpige vorm."
Hier komt de robot in actie. Hij stuurt de juiste soort bakblikken vanuit de centrale blikkenopslag via een transportband naar de deegafdeling, waar het deeg automatisch in de blikken wordt gelegd. Dan komen de gevulde blikken terug en zet de robot ze op een kar, die naar de rijskast gaat. Als dat klaar is, gaan de karren met blikken de oven in. Na het bakken komen de karren terug bij de robotruimte. De robot haalt de blikken van de kar en zet ze op een andere baan, waar een tweede robot het brood uit de blikken haalt. De lege blikken gaan daarna weer terug naar de eerste robot die ze in de opslag plaatst.
De robot maakt ook bakplaten schoon - iets wat normaal zwaar werk is. Jacques vertelt: "'s Nachts is de robot bezig met de blikken voor het brood, en overdag gebruikt hij zijn tijd voor het schoonmaken van bakplaten. Dit vraagt veel verschillende bewegingen van de robot. Het is niet simpelweg van A naar B gaan, maar een complex proces met allerlei richtingen en taken. Alles moet nauwkeurig gebeuren, tot op de millimeter."
Jacques: "Voor een ambachtelijke bakker is het hebben van een robot in huis best bijzonder. Tenslotte zijn we een kleinschalige bakkerij. Als 'early adopter' hadden we in het begin wel wat opstartproblemen, maar inmiddels werkt alles naar tevredenheid. Jogchem den Otter, de bedenker en programmeur, heeft zich daar destijds volledig in vastgebeten en zorgde ervoor dat alles werkte. Inmiddels werken we al ruim twintig jaar heel prettig samen met DERO GROEP. Gelukkig hoef ik ze niet vaak te bellen – dat is voor iedereen een goed teken. Maar als ik ze nodig heb, staan ze altijd voor ons klaar. Dat vertrouwen is heel waardevol."
Heb je een vraag, opmerking of wil je graag meer informatie ontvangen? horen het graag.
Lees hier onze privacy policy.
Als er iets is waar wij openlijk trots op zijn is het onze drive. We houden ervan om ons vast te bijten in uitdagingen en pas weer los te laten als het is gelukt.
Wij zijn een gedreven club aanpakkers met voor alles een oplossing. Als de oplossing niet voor de hand ligt dan bedenken we er zelf één. Want wat er ook gebeurt, we zorgen altijd dat het lukt.
Luzernestraat 77
2153 GM Nieuw-Vennep (NL)
+31 252 622500
info@dero-groep.nl